Czym jest cyfrowy bliźniak (digital twin) w budownictwie i dlaczego jest potrzebny w mojej firmie?
Pobierz biuletyn wprowadzający w świat cyfrowego bliźniaka.
Obejrzyj film “Dlaczego warto posiadać cyfrowego bliźniaka?”
Cyfrowy bliźniak (ang. Digital Twin) w budownictwie jest cyfrową reprezentacją obiektu, odzwierciedlającą geometrię 3D fizycznych komponentów oraz aktualną informację niegraficzną o tych elementach, wykorzystywaną na etapie eksploatacji obiektu budowlanego.
Niezbędne informacje, które zostają wykorzystane na etapie zarządzania obiektem są zapisywane w poszczególnych elementach już na pierwszych etapach projektowych.
Należy tutaj zwrócić szczególną uwagę na jasne sprecyzowanie wymagań dotyczących naszego cyfrowego bliźniaka już przed rozpoczęciem etapu projektowego, aby nasza wirtualna reprezentacja obiektu zawierała niezbędne informacje do wykorzystania na etapie jego eksploatacji.
1. Etap projektowy
Wytyczne dla etapu projektowego zapisywane są przez Zamawiającego w postaci Wymagań Wymiany Informacji (ang. Exchange Information Requirements, skrót EIR*). Przedstawiają one wymagania dotyczące stopnia szczegółowości geometrii i stopień nasycenia informacją elementów 3D oraz poruszają szereg innych obszarów opisujących sposób wymiany informacji na tym etapie. Modele projektowe, które powstają na podstawie tych wytycznych wykorzystywane są między innymi do przeprowadzenia koordynacji wielobranżowej, analiz, stworzenia precyzyjnych zestawień ilościowych oraz do wygenerowania dokumentacji 2D.
Zamawiający jak i projektanci mogą czerpać dodatkowe korzyści dzięki wykorzystaniu rozwiązań chmurowych np. platformy BIM 360, które znacznie poprawiają komunikację pomiędzy poszczególnymi stronami zaangażowanymi w projekt.
2. Etap realizacji
W przypadku kiedy na etapie projektowym powstały modele BIM i będą wykorzystywane na etapie realizacji i eksploatacji to sposób wymiany informacji BIM powinien zostać określony przez Zamawiającego w ramach Wymagań Informacyjnych Eksploatacji (ang. Asset Information Requirements, skrót AIR*). Na tym etapie wykonawca aktualizuje opracowane przez projektantów modele BIM o nowe komponenty powstałe na skutek różnego rodzaju zmian projektowych. Dodatkowo po wykonaniu inwentaryzacji w przypadku wykrycia rozbieżności pomiędzy elementami zrealizowanymi a projektowanymi, wykonawca wprowadza zmiany tworząc tzw. model eksploatacyjny.
Wytyczne AIR dodatkowo określają rodzaj informacji, które powinny zostać umieszczone przez wykonawcę na koniec etapu realizacji, które będą wykorzystywane przez osoby zarządzające obiektem na etapie jego eksploatacji.
Modele BIM na etapie realizacji mogą zostać wykorzystane przez Wykonawcę do stworzenia symulacji 4D w celu lepszego opracowania harmonogramu, do zaplanowania prefabrykacji oraz do przyspieszenia wykonania prac dzięki zastosowaniu systemów sterowania maszyn.
3. Etap zarządzania
Po zakończeniu etapu wykonawczego przechodzimy do etapu zarządzania obiektem budowlanym przy wykorzystaniu modeli eksploatacyjnych na podstawie zawartych w nich informacji umieszczonych przez projektantów na etapie projektowym oraz wykonawców na etapie realizacji.
Dodatkowym źródłem informacji o obiekcie mogą być pochodzące z różnego rodzaju czujników dane, które można odczytywać na żywo z poszczególnych komponentów cyfrowego bliźniaka.
W celu efektywnego wykorzystania danych kluczowy jest wybór odpowiedniej platformy, która zaspokoi wymagania każdego klienta. Dobrym przykładem są platformy Forge oraz Azure, które pozwalają na stworzenie środowiska dającego dostęp do wszystkich niezbędnych informacji z punktu widzenia osoby zarządzającym obiektem.
Przykład wykorzystania platformy Forge do zaczytywania aktualnych danych z zamontowanych na urządzeniu czujników
4. Korzyści z cyfrowego bliźniaka
Podsumowując, jakie korzyści daje nam posiadania cyfrowego bliźniaka:
– łatwiejszy i szybszy dostęp do informacji
– zwiększona efektywność zarządzania przy wykorzystaniu automatyzacji
– ciągła analiza stanu komponentów na podstawie danych pochodzących z czujników
– efektywne zarządzanie przeglądami i remontami
5. Usługi AEC Design
AEC Design pomaga swoim klientom w stworzeniu cyfrowego bliźniaka na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego. Poniżej przedstawiamy kilka z naszych usług:
– przygotowanie wymagań BIM
– tworzenie modeli BIM
– koordynacja wielobranżowa
– analizy na podstawie modeli BIM
– automatyzacja procesów
– szkolenia z oprogramowania
– dostarczanie oprogramowania
– stworzenie platformy do zarządzania na bazie środowiska Forge
Cyfrowy bliźniak – artykuł AEC Design w Forbes
Autodesk Forge jako platforma integracyjna dla Cyfrowego Bliźniaka – webinar na żadanie w języku angielskim
Dołącz do naszych webinariów AEC lub obejrzyj webinaria na żądanie.
Obejrzyj film “Jak przejść z 2D do BIM?”
Chcesz wiedzieć więcej?
AEC Design Revit Template – szablon architektoniczny do Autodesk Revit
Karty katalogowe mieszkań – autorski generator
Skrypty Dynamo – usługi BIM
Inżynierowie AEC Design mogą dołączyć do Twojego zespołu projektowego
Konsultacje i wdrożenia BIM
Szkolenia on-line z AEC Design
Plan oparty na osobach, a nie numerach seryjnych
Nowości Revit 2021 – webinar na żądanie
Wymień licencje wieczyste 1998-2021 na subskrypcje i zaoszczędź 25%
Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z naszymi doradcami:
Katarzyna Szajrych
501-094-251
Katarzyna.szajrych@aecdesign.pl
Ewa Królikowska
516-018-324
Ewa.krolikowska@aecdesign.pl
Wojciech Fiodorow
508-008-182
Wojciech.fiodorow@aecdesign.pl
Piotr Łapiński
696-988-403
Piotr.lapinski@aecdesign.pl
Urszula Godlewska
696-988-614
Urszula.godlewska@aecdesign.pl