Zapraszamy do przeczytania wywiadu, który został zamieszczony w czerwcowym wydaniu “Buildera” .
Jako BIM Inżynier od lat wdraża Pan u klientów różne narzędzia informatyczne, których pośrednim efektem jest transformacja cyfrowa firm. Temat bardzo obszerny a równocześnie często przedstawiany na wysokim poziomie uogólnienia. Co Pan jako praktyk poleciłby klientom, którzy upatrują rozwoju swojej firmy w digitalizacji.
Temat jest rzeczywiście bardzo obszerny, ja dziś chciałbym przedstawić jedną z potencjalnych dróg jaką można wybrać rozpoczynając cyfrową podróż. Na chwilę odłóżmy BIM, który najbardziej kojarzy się z digitalizacją w świecie budownictwa. Proponuję rozpocząć od platformy chmurowej, która połączy zarządzanie dokumentacją i procesami oraz usprawni komunikację. Chciałbym przedstawić konkretne rozwiązanie, które z powodzeniem wykorzystuje wielu naszych klientów, jest to system BIM 360 firmy Autodesk.
Jak skomplikowane jest rozpoczęcie użytkowania chmury i przeniesienie do niej dokumentacji?
System jest bardzo intuicyjny i pozwala na stworzenie własnej struktury dokumentacji, która może odwzorowywać wypracowany standard firmowy. Aplikacja Desktop Connector, wchodząca w skład BIM 360 przyspiesza proces publikowania dokumentów do przestrzeni chmurowej.
Z doświadczenia z naszymi klientami mogę stwierdzić, że jeden dzień wystarczy na konfigurację i przeszkolenie użytkowników. Dodatkowym atutem jest sposób licencjonowania, który nie ogranicza ilości projektów ani informacji przechowywanej w chmurze BIM360. Klienci płacą za ilość użytkowników mających do niej dostęp.
Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa danych w chmurze Autodesk?
Autodesk odpowiada na potrzeby klientów, zapewniając możliwość wyboru, gdzie znajdują się ich strategiczne dane. Od kwietnia w odpowiedzi na prośby europejskich klientów dane tworzonych projektów przez użytkowników BIM 360 będą przechowywane w serwerowniach na terenie Europy. Autodesk wybrała certyfikat przemysłowy SSAE-16 AT 101 SOC 2 oraz certyfikaty ISO 27001, ISO 27017 i ISO 27018 w celu potwierdzenia bezpieczeństwa w chmurze BIM 360.
Jak efektywnie pod względem finansowym zarządzać dostępem do projektu umieszczonego w BIM 360 biorąc pod uwagę fakt, że opłata pobierana jest za dostęp a równocześnie potencjalna ilość osób incydentalnie lub krótkoterminowo korzystająca z zasobów może być bardzo duża i zmienna w czasie?
Od kilku ostatnich miesięcy firma Autodesk pracowała nad rozwiązaniem, które usprawni przepływ informacji projektowych pomiędzy wszystkimi interesariuszami projektu, niezależnie od dostępu do platformy BIM 360. Dosłownie w ciągu ostatnich dni została wprowadzona funkcja udostępniania danych projektowych poprzez wiadomość email, lub specjalny, wygenerowany link bez konieczności posiadania dostępu do platformy.
Dlaczego firmy decydują się na przeniesienie dokumentacji do chmury BIM 360?
Główny powód to uproszczony dostęp do zarządzania, udostępniania i wymiany informacji między wszystkimi uczestnikami projektu inwestycyjnego. Użytkownicy podkreślają również szybkość wdrożenia i łatwość obsługi platformy. Podkreślają wagę chmury przy sprawnym zatwierdzaniu decyzji projektowych. Biura projektowa doceniają przyspieszenie przy powstawaniu modeli BIM możliwe dzięki sprawnej komunikacji, wglądom do bieżącej, aktualnej wersji dokumentów i oczywiście kontrolowaniu ich wersji. My sami realizując zlecenie usługi BIM wraz z zamawiającym korzystamy wspólnie z BIM 360, gdyż to narzędzie usprawnia nam współpracę. Pracujemy wówczas cały czas na bieżącej wersji dokumentów, dostajemy powiadomienia dotyczące nowej wersji, która pojawiła się w chmurze i nie mamy żadnych opóźnień komunikacyjnych. Nasi klienci podkreślają również łatwość utrzymania porządku w dokumentacji, gdyż wersjonowanie pozwala na utrzymanie na wierzchu tylko bieżącej wersji projektu.
Silnik, który jest w chmurze Autodesk jest bardzo silny, sprawny i pozwala nam na bardzo dokładne przeanalizowanie zmian w dokumentacji zarówno dwuwymiarowej jak i 3D (moduł Compare). Mobilny dostęp na tablecie czy komórce do tych wszystkich dokumentów tzn. bez potrzeby instalowania aplikacji AutoCAD, Excel czy Revit daje możliwość szybkiego podglądu dokument i dodania uwagi.
Należy zwrócić uwagę na przeglądarkę projektu w chmurze oraz fakt, iż nie jesteśmy ograniczeni formatem dokumentacji. BIM 360 daje możliwość recenzowania dokumentów w chmurze bez ich pobierania. W szybkiej komunikacji biuro projektowe – inwestor, gdzie potrzebujemy błyskawicznie opublikować zatwierdzoną dokumentację wykorzystujemy moduł Transmittals, który od razu tworzy plik, który możemy przekazać osobom spoza chmury. Kolejny ważny temat to kwestie nadawania uprawnień na konkretne dokumenty, a dokładnie łatwość zarządzania tymi uprawnieniami. Uprawnienia mogą także dotyczy funkcji osoby w procesie projektowym. Inne dostępy będzie miał BIM manager, a inne recenzent. Klienci są też zainteresowani przeglądaniem modelu 3D Revit’a oraz jednocześnie dokumentacji 2D pochodzącej z modelu i taką funkcjonalność ma głównie Autodesk w swoim portfolio. Pokazanie informacji zarówno na rzutach jak również modelu 3D sprawia, że zrozumienie dokumentacji jest dużo łatwiejsze. Dashboard’y czyli narzędzia do analizowania postępu prac projektowych pozwalają szybko zobaczyć w chmurze jakie projekty aktualnie realizujemy (budżet, osoby zaangażowane w projekt).
Pamiętajmy także o tym, że pliki są coraz większe, ciągle je pobieramy i archiwizujemy zatem firmy muszą przeznaczać coraz większe budżety na rozbudowę sprzętu komputerowego. W przypadku BIM 360 nie marnujemy czasu na pobieranie plików.
Jak można pracować zdalnie w wieloosobowych rozproszonych zespołach projektowych?
Dzięki BIM 360 Design w ciągu 1.5-2 godzin jesteśmy wstanie uruchomić projekt w chmurze. Moduł Design pozwala na zdalną pracę w chmurze, a przede wszystkim kontrolę statusu wydań projektów wielobranżowych. Łatwo możemy sprawdzić zaangażowanie wszystkich branż w proces projektowy, widzimy jak często wydawane są nowe wersje projektów. Synchronizacja projektu jest dużo szybsza nawet w porównaniu do sieci lokalnej.
Jakie mamy możliwości wglądu do projektu na platformie BIM 360 po jego zakończeniu?
Można oczywiście pobrać projekt, ale znacznie więcej korzyści otrzymujemy, gdy pozostawimy projekt bezpiecznie w chmurze. Posiadamy wówczas oryginalny, niemodyfikowalny przez nikogo plik jak również mamy dostęp do całej historii związanej z projektem. Utrzymywanie jednej licencji BIM 360, w celu archiwizacji projektu jest dużo bardziej opłacalne niż dbanie o swoją infrastrukturę, kopie zapasowe, bezpieczeństwo danych.
Jak Pana zdaniem po pandemii będzie wyglądał model pracy zdalnej w budownictwie?
Klienci teraz właśnie zauważyli i docenili potencjał pracy na rozwiązaniach chmurowych. Już teraz mówią o zaletach i planują po pandemii kontynuować ten model pracy.
Autodesk wycofuje licencjonowanie oparte na numerach seryjnych przyporządkowane do komputera zastępując je modelem opartym na logowaniu się na konto użytkownika co oczywiście bardzo wspiera pracę zdalną. Nieważne, gdzie jestem, na jakim komputerze pracuje, jeżeli posiadam licencję Autodesk wystarczy, że zaloguje się na swoje konto i od razu zaczynam pracować. Coraz częściej projekty realizujemy w zespołach międzynarodowych i takie rozwiązania jak BIM 360 Design będą niezbędne, aby w bezpieczny sposób przekazać dostęp do dokumentacji w przestrzeni chmurowej oraz wspólnie pracować.
Panie Wojciechu, bardzo dziękuję za ciekawą rozmowę.
Redaktor Naczelna miesięcznika Builder Danuta Burzyńska
Chcesz wiedzieć więcej?
Jak przejść z 2D do BIM? Standardy i procedury BIM w biurze projektowym
AEC Design Revit Template – szablon architektoniczny do Autodesk Revit
Karty katalogowe mieszkań – autorski generator
Skrypty Dynamo – usługi BIM
Bezpłatny dostęp do produktów chmurowych – BIM 360, Fusion, AutoCAD
Inżynierowie AEC Design mogą dołączyć do Twojego zespołu projektowego
Konsultacje i wdrożenia BIM
Szkolenia on-line z AEC Design
Plan oparty na osobach, a nie numerach seryjnych
Jak przygotować wymagania BIM, aby model spełnił Twoje oczekiwania? – szkolenie on-line
Koordynator BIM – szkolenie on-line
Nowości Revit 2021 – webinar na żądanie
Wymień licencje wieczyste 1998-2021 na subskrypcje i zaoszczędź 25%
Zdobądź refundację do 85% kosztów zakupu oprogramowania Autodesk